Rapport Toezicht op Algemeen Nut

Toezicht op ANBI’s en het rapport “Toezicht op Algemeen Nut”
Naar aanleiding van Kamervragen over onder meer de wijze van toezicht op Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI’s) heeft de voormalige staatssecretaris van Financiën het rapport “Toezicht op Algemeen Nut” door de Commissie algemeen nut beogende instellingen op laten stellen. Afgelopen juni kreeg de huidige staatssecretaris, Marnix van Rij, het rapport aangeboden.

Het toezicht op het nakomen van verplichtingen van ANBI’s is in te delen in drie vormen van toezicht. Zo controleert (i) de Belastingdienst reguliere ANBI’s, controleert (ii) het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) fondsenwervende instellingen en vindt (iii) zelfregulering plaats door brancheorganisaties. Momenteel toetst de Belastingdienst voornamelijk aan de voorkant, op het moment dat een ANBI-beschikking wordt afgegeven.
Uit het rapport blijkt dat het toezicht op ANBI’s in Nederland onvoldoende is door met name beperkte capaciteit en gebrekkige gegevens bij de Belastingdienst. Dit brengt het risico met zich mee dat ANBI’s relatief makkelijk fraude kunnen plegen, met bevoordeling door onder meer omvangrijke fiscale faciliteiten die voor hen kunnen gelden.  

Aanbevelingen
In het rapport wordt een aantal aanbevelingen door de commissie gedaan. 

  • Allereerst wordt aangeraden de registratie van, de communicatie met, en de verzameling van gegevens van ANBI’s, te digitaliseren. Dit verloopt tot op heden nog via papier, waardoor de Belastingdienst de gegevens die worden aangeleverd niet systematisch kan verwerken. 
  • Ook wordt voorgesteld dat de capaciteit van de Belastingdienst moet worden vergroot door het ANBI-team uit te breiden.
  • Verder wordt voorgesteld om de intensiteit van het toezicht te verhogen, gegeven voorbeeld daarbij zijn een jaarlijks aangifteplicht voor ANBI’s of (regelmatig) een verplichting tot informatieverstrekking op verzoek.
  • Een ander voorstel betreft het algemeen-nut vereiste te verscherpen door een minimum bestedingscriterium in te voeren waarbij een ANBI jaarlijks een bepaald minimum aan activiteiten moet verrichten of een minimumbedrag aan algemeen nut moet besteden, 
  • Daarnaast wordt voorgesteld geen toets op grondrechten op te nemen in de voorwaarden voor de ANBI-status om te voorkomen dat de pluriformiteit van de sector niet gewaarborgd blijft.
  • De aanbevelingen omvatten ook het voorstel een centrale publicatie van ANBI-gegevens in een online aangifteportaal te realiseren.
  • Tot slot omvatten de aanbevelingen een voorstel om de dekkingsgraad van zelfregulering door brancheverenigingen zoals Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) te verhogen. Aanbevolen wordt om de afspraken tussen het CBF en de Belastingdienst met betrekking tot het Erkenningspaspoort op te nemen in een beleidsbesluit.

Meer weten?
Heeft u vragen over het rapport Toezicht op Algemeen Nut of over de andere verplichtingen van ANBI’s? Neem dan contact op met VPVA notarissen. Wij helpen u graag verder.

Deel dit bericht